دستکش آمریکا سنای آمریکا دونالد ترامپ اخبار بین الملل

دستکش: آمریکا سنای آمریکا دونالد ترامپ اخبار بین الملل

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی ناطق، پشت پرده فعال است / محمدرضا باهنر

محمدرضا باهنر ۲۰ سال سابقه نمایندگی و نایب رئیسی در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه سیاسی خود دارد. همگان او را به عنوان یک لابی گر و وزنه تعادل در میان اصولگر

ناطق، پشت پرده فعال است / محمدرضا باهنر

محمدرضا باهنر : ناطق، پشت پرده فعال است

عبارات مهم : سیاسی

محمدرضا باهنر ۲۰ سال سابقه نمایندگی و نایب رئیسی در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه سیاسی خود دارد. همگان او را به عنوان یک لابی گر و وزنه تعادل در میان اصولگراها می شناسند. او بعد از اتمام مجلس نهم در انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری دوازدهم کاندیدا نشد. بعضی معتقدند که اگرچه او در قامت یک سیاستمدار اصولگرا گاه در رسانه عرض اندام می کند ولی او خود را به نحوی بازنشسته کرده است و تنها دلمشغولی اش در عرصه سیاست، به عنوان دبیرکل، حزب جامعه اسلامی مهندسین است.

ناطق، پشت پرده فعال است / محمدرضا باهنر

برخی نیز در برابر معتقدند که نباید بازنشستگی این صورت قدیمی و محافظه کار اصولگرا را باور کرد و احتمالا جهت آینده به خاص مجلس یازدهم و یا ریاست جمهوری سیزدهم، برنامه هایی دارد ولی هنگامی که از او می پرسیم «برای انتخابات مجلس کاندیدا می شوید و یا بالاتر از انتخابات مجلس می اندیشید» او در پاسخ می گوید: «به گردش نخبگی اعتقاد هستم، البته سیاستمداران هیچ گاه بازنشست نمی شوند.

در صحنه میدان سیاسی هر کاری که مورد نیاز بود در گذشته انجام دادم. با این همه می توانم مشاوره ارائه دهم و به نحوی تصمیم ساز باشم». در این راستا و مسائلی نظیر آینده روحانی، گفت وگوهای جریان های سیاسی، بازگشت ناطق نوری و پیگیری به تخلفات محمود احمدی نژاد مدیر جمهور سابق، محمدرضا باهنر سیاستمدار اصولگرا، نایب مدیر دوم مجلس نهم و نماینده دوره های سوم، چهارم، پنجم، هشتم و نهم در مجلس شورای اسلامی با «آرمان» به گفت وگو پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید.

محمدرضا باهنر ۲۰ سال سابقه نمایندگی و نایب رئیسی در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه سیاسی خود دارد. همگان او را به عنوان یک لابی گر و وزنه تعادل در میان اصولگر

گفته می شود چون روحانی دیگر در دور بعد قرار نیست در انتخابات شرکت کند و به رأی حامیان خود نیاز ندارد در عمل به وعده های چندان جدی نیست به طور کل چقدر دولت را در تحقق وعده ها خود جدی می دانید؟

دولت ها در کارزار انتخاباتی سخنانی به زبان می آورند ولی در وقت عمل هنگامی که با واقعیات روبه رو می شوند در می یابند که عمل به وعده ها چندان هم ساده نیست. بنابراین میان وعده های انتخاباتی و عمل به آن تفاوت هایی وجود دارد که این تفاوت ها را باید با درایت و تدبیر حل کرد، لیکن اعتقاد دارم انتخابات یک مسابقه باشگاهی است که جریان برنده بعد از استقرار در دولت به مثابه یک تیم ملی است و از آنجا که دولت متعلق به همه جریان ها، اقشار و آحاد مردم است همه جریان ها موظفند دست به دست هم به دولت کمک کنند، لیکن موفقیت دولت موفقیت همه مجموعه نظام هست. شاید به همین علت نیز دو انتخابات را هر دو سال یک بار با یکدیگر منطبق کردیم، لیکن طی 6 سال گذشته به طور مستمر در کشور عزیزمان ایران انتخابات برگزار می شد و از آنجا که پرسشها انتخاباتی، پیش لرزه، زلزله و بعد لرزه انتخابات در کشور از اهمیت بالایی برخوردار هست، بنابراین وقت کشور و فعالان سیاسی بیش از اندازه صرف پرسشها انتخاباتی می شد.

به همین علت انتخابات را هر دو سال یک بار برنامه ريزي کردند که مردم همزمان دو گزینش نداشته باشند. از سویی به این علت با این فاصله زمانی جهت برگزاری انتخابات موافقت شد که تا وقت انتخابات فعالان سیاسی و افراد مورد نظر جهت کاندیداتوری ناگزیرند کارها بسیاری انجام دهند؛ بنابراین فضای کشور دائما نباید رقابتی و سیاسی باشد. امروز دولت روحانی با چالش های بسیاری روبه روست که تا حدودی همگان به آن مطلع بودند به همین علت هم باید جهت برطرف آن به دولت کمک کرد و نباید همچنان نگاه رقابتی و حزبی به پرسشها داشت. علاوه بر آن، فضای انتخابات ریاست جمهوری و حتی مجلس مطالبات مردم را اوج می برد، لیکن نماینده ها هنگامی که وارد مجلس می شوند بر این تصورند که می توانند کارها بسیاری انجام دهند ولی بعد از مدتی متوجه واقعیات موجود می شوند.

ناطق، پشت پرده فعال است / محمدرضا باهنر

بسیاری از نماینده ها به وسیله مردم در استان ها متهم به بی توجهی به مطالبات می شوند. درحالی که واقعیت این است که نماینده ها به راستی می خواهند کاری جهت مردم شهر و استانشان انجام دهند ولی شرایط موجود اجازه نمی دهد. به همین علت جریان ها نباید اختلافات و مسابقه های سیاسی خود را دنبال کنند این مساله تنها ضربه به کشور و مردم هست. به طور مثال مدیر جمهور در شروع ریاست جمهوری خود اشاره کرد که دولت در 100 روز اول شروع کارش یک گزارش عملکرد به مردم ارائه می دهد. بر همین اساس امروز عده ای می گویند قرار بود ظرف 100 روز پرسشها کشور حل شود در حالی که پرسشها کشور را نمی توان تنها در یک یا دو روز حل کرد. البته بعضی از اصلاح طلبان که مطالبات بیشتری از مدیر جمهور داشتند به نحوی در برابر عملکرد دولت اعلام نارضایتی می کنند که آیا مدیر جمهور به وعده های خود عمل نکرد.

کمک به دولت مستلزم تعامل و مذاکره همه جریان ها با دولت است از این رو تا چه اندازه با دولت دیدار داشتید؟ تاکنون نشست رسمی با دولت برگزار کردید؟

به شخصه جلسات بسیاری با اعضای هیات دولت داشتم. به طور مثال 3 جلسه مردها با زنگنه، جهانگیری و آخوندی داشتم. زمانی که هنوز ستاد مرکزی ریاست جمهوری روحانی آماده به کار نبود، نشستی با مردها نهاوندیان و واعظی هم داشتم. به شخصه اهل گفت وگو و تعامل هستم، حتی زمانی که نماینده مجلس بودم بازهم اهل گفت وگو و مذاکره بودم ولی هیچ گاه این نشست ها و گفت وگوها به علت شخصی و انگیزه حزبی نبوده است.

محمدرضا باهنر ۲۰ سال سابقه نمایندگی و نایب رئیسی در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه سیاسی خود دارد. همگان او را به عنوان یک لابی گر و وزنه تعادل در میان اصولگر

به هر روی تبادل نظر و مذاکره جریان ها با یکدیگر در پیشبرد اهداف کشور و دولت بسیار موثر است آیا در این میان همچنان گعده کرمانی ها هم به راه است؟

بله، گعده کرمانی ها هم همچنان به راه است و این دیدارها و نشست ها ادامه دارد. با هر دو جریان اصلاح طلب و نیز اصولگرا گپ و گفتی داریم. به طور مثال در حاشیه مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعت ها با انصاری گفت وگو کردم. دو جریان سیاسی کشور به رغم همه اختلاف نظرها سخنان یکسان بسیاری با یکدیگر می توانند داشته باشند.

ناطق، پشت پرده فعال است / محمدرضا باهنر

چه موانعی جهت بازگشت ناطق نوری به فعالیت های سیاسی وجود دارد، در حالی که جنابعالی بارها راجع به بازگشت او به فعالیت های حزبی و سیاسی سخن گفته اید؟

روابط مطلوبی با آقای ناطق داریم و با او بارها راجع به بازگشتش به عرصه سیاسی مذاکره کردیم ولی او می گوید «احساس وظیفه نمی کنم و تصورم بر این است که موثر نیستم»، البته درانتخابات ریاست جمهوری، آقای ناطق نوری پشت پرده فعال بوده است و رسما از روحانی حمایت به عمل آورد.

امروز که جریان احمدی نژاد در قدرت نیست که ناطق نوری بخواهد از بازگشت به فعالیت سیاسی سر باز زند، بنابراین چه دلیلی وجود دارد که ایشان می گویند احساس وظیفه نمی کنم؟

به نظر می رسد باید زیاد با آقای ناطق نوری گفت وگو کرد تا او را جهت بازگشت به عرصه سیاسی متقاعد کنیم.

استعفای آقای ناطق نوری از مسئولیت بازرسی دفتر مقام معظم رهبری و دیدار با آیت ا… علم الهدی می تواند به مفهوم حضور دوباره او به عرصه سیاسی باشد؟

رقابت ها و اختلاف موضع های سیاسی به مفهوم قهر وآشتی نیست. به طور مثال به جلسه ای در دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت مناظره با سیدمحمدرضا خاتمی دعوت شدم، بعد از مناظره در حین تعارف به یکدیگر، خبرنگاران از ما تصویر گرفتند دو ساعت بعد از آن سایتی این تصویر را انتشار داده است که باهنر با محمدرضا خاتمی تعارف می کند، در حالی که ما با جناح برابر قهر نیستیم و این تعارف بدهید مفهوم نیست که محمدرضا خاتمی عدول کرده و اصولگرا شده است و یا بنده از اصولگرایی عدول کرده و اصلاح طلب شده است ام. بنابراین اختلاف سیاسی مانع دیدار و مذاکره افراد نمی شود، لیکن نه آقای ناطق نوری و نه آیت ا… علم الهدی هیچ یک نمی توانند یکدیگر را در پرسشها مورد اختلاف متقاعد کنند ولی این مساله باز هم بدهید مفهوم نیست که گفت وگو و ملاقات ها نباید وجود داشته باشد.

معتقدم که باید گفت وگو های رسمی باید میان جریان های سیاسی جهت ایجاد تفاهم شروع شود، لیکن دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا نکات یکسان بسیاری با یکدیگر دارند به همین علت نباید بر سر امور یکسان با یکدیگر دعوا کنند. اگر توسعه، سرمایه گذاری، اصلاح نظام بانکی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و… را قبول داریم، آیا با یکدیگر مذاکره نکنیم؟ بسیاری از اصلاح طلبان از مفاسد اقتصادی زحمت می برند، اصولگرایان نیز از فساد اقتصادی زحمت می برند. پیش از این هم اشاره کردم که اگر فردی بازداشت شد و این فرد در جناح اصولگرا بوده، نه تنها نباید از او دفاع کرد بلکه باید بسیار جدی با او برخورد شود، لیکن او لکه ننگی جهت جناح اصولگراست و حتی اصلاح طلبان نیز باید با فرد مفسد برخورد کنند.

اگر مفسدی در هر یک از دو جناح بازداشت شد، نباید جناح برابر نسبت به این امر ابزار خوشحالی کند. بنابراین جریان های سیاسی بر سر مواردی که با یکدیگر اتفاق نظر دارند باید با هم گفت وگو کنند و در این مذاکرات و گفت وگوها می توان تصمیمات سیاسی بسیاری گرفت. در این صورت شرایط به نحوی نخواهد بود که دولت و قوه قضائیه احساس مسابقه با یکدیگر داشته باشند و باید با یکدیگر همراه باشند. استعفای ناطق نوری از دفتر بازرسی مقام معظم رهبری به این علت بود که او علاقه مند بود طی مقطعی در حمایت از روحانی فعالیت سیاسی داشته باشند. آقای ناطق نوری نیز راجع به استعفای خود، گفت: «19 سال در این جایگاه خدمت کردم و باید چرخش نیرو باشد. از سویی علاقه مند بودم که به نفع روحانی در انتخابات فعال باشم»، یکی از قوانین كار در دفتر مقام معظم رهبري این است که فرد وارد پرسشها حزبی و انتخاباتی نشود.

با توجه به اینکه در دو سال آینده، انتخابات مجلس را پیش رو داریم، با اصلاح طلبان به خاص آقای محمدرضا عارف تاکنون دیداری داشتید؟

خیر، تاکنون دیدار سیاسی با جناح رقیب نداشتم و به نظر می رسد که چندان هم ضرورتی ندارد، لیکن بسیاری از پرسشها کشور غیر سیاسی است که جریان ها با یکدیگر می توانند این پرسشها را حل کنند. ولی در عرصه سیاست، احزاب و جریان ها با هم اختلاف نظر دارند که این اختلاف نظرها بر روی همه پرسشها سایه افکنده است.

با وجود اختلاف نظرهای دو جریان، حتی اصولگرایان هم در لیست امید بودند.

اساسا مفهومی ندارد که در انتخابات مجلس جریان ها تنها یک لیست ارائه دهند. حتی اگر در پشت پرده هم اصولگرایان و اصلاح طلبان با یکدیگر اختلاف سیاسی نداشته باشند باید قطعا انتخابات رقابتی باشد. مسئله جریان ها و احزاب این است که از دریچه سیاست به پرسشها کشور می نگرند و آنها را سیاسی ترجمه می کنند. هنگامی که یک مدیر جمهور کار خود را در دولت شروع می کند چهار سال اول ریاست جمهوری ارزش می گویند کارها دولت قبل را چگونه باید خنثی کنیم.

چهار سال بعد هم دولتمردان اقداماتی انجام می دهند که دولت آتی باید تلاش کند تا آن کارها را خنثی کنند. دولتمردان با خنثی کردن کارها یکدیگر در هر دوره ای نمی توانند وقت کافی جهت تحقق برنامه های توسعه داشته باشند. بنابراین ریل توسعه کشور با این روش به نتیجه نخواهد رسید. باید امور غیرسیاسی، غیر سیاسی باقی بماند. اصولگرایان در پرسشها توسعه، سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی و… با اصلاح طلبان هیچ اختلاف نظری ندارند. ولی چون انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال یک بار برگزار می شود جریان های سیاسی و دولتمردان به دنبال رضایت کوتاه مدت مردم هستند.

اگرچه جلب رضایت مردم امری مطلوب است ولی باید جامعه را با حکمت مدیریت کرد نه با رقت قلب. به طور مثال پدر خانواده به فرزندان خود می گوید من 500 میلیون بعد انداز کردم و می خواهم مسکن خریداری کنم و یا اینکه با این مبلغ می توانیم به سفر اروپایی برویم. در صورت رای گیری قطعا سفر اروپایی در کشور عزیزمان ایران رأی می آورد. در حالی که حکمت می گوید تفریح زودگذر را رها کن و به دنبال یک سایه و سقف جهت فرزندانت باش. دولت ها و مجالس موظفند که منافع درازمدت مردم را در نظر بگیرند، لیکن توجه به منافع درازمدت و تمرکز بر توسعه کشور بسیاری از پرسشها را حل می کند.

اگر اصولگراها و اصلاح طلبان بر سر توسعه با یکدیگر اختلاف نظر ندارند، بعد ایراد کار کجاست؟

لازم نیست که اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر پرسشها سیاسی با یکدیگر اشتراک نظر داشته باشند. به طور مثال ممکن است که لیست اصلاح طلبان و اصولگرایان در برهه ای از انتخابات با یکدیگر ادغام شود، ولی نباید اوضاع به گونه ای باشد که جریان های سیاسی تنها یک لیست در انتخابات ارائه دهند. بنابراین حتی اگر اصلاح طلبان و اصولگرایان با یکدیگر اختلاف هم نداشته باشند، بازهم باید دو لیست در انتخابات ارائه دهند.

آیا لیست تلفیقی مانند لیست امید، باعث نمی شود که جریان های سیاسی به یکدیگر نزدیک تر و پرسشها کشور بهتر حل شود؟

لیست امید معجونی از گروه های متفاوت بود ولی روشن نیست که این نوع لیست ها همواره در انتخابات پاسخگو باشند. ساختارهای انتخاباتی اساسا متفاوت هست. به طور مثال در بعضی از کشورها انتخابات نسبیتی هست. در پایتخت کشور عزیزمان ایران معدل رأی اصولگرایان 40 درصد بود و معدل رأی امید 60 درصد است.

اکنون که انتخابات مطلق است اگر یک لیست یک رأی زیاد از سایر لیست ها داشته باشد همه نامزدهای آن لیست وارد مجلس می شوند و سایر لیست ها از بین بردن می شوند. حتی از منظر دموکراسی نیز باید نسبت به این مساله تجدید نظر شود. به طور مثال در پایتخت کشور عزیزمان ایران یک درصدی طرفدار اصولگرایان هستند این تعداد نباید احساس کنند که در مجلس نماینده ندارند. به عبارتی حتی حزبی که طرفداران محدودی در نزد افکار عمومی دارد باز هم طرفداران آن حزب باید در مجلس نماینده ای از حزب مطبوع خود داشته باشد. در بعضی از کشورها مانند عراق و ترکیه انتخابات نسبیتی است و اقلیت ها نیز در مجلس نماینده دارند. در کشور عزیزمان ایران به علت عدم وجود انتخابات حزبی اوضاع متفاوت هست. در لیست امید به رغم همه تلاش های عارف 140 نفر از نردبان لیست امید اوج رفتند و به مجلس راه یافتند ولی هنگامی که وي جهت ریاست مجلس کاندیدا می شود تنها صد نفر به او رأی می دهند ولی 40 نفر دیگر کجا هستند؟ به نظر می رسد که این 40 نفر تنها هدفشان ورود به مجلس بوده و بعد از آن گويا هیچ گاه قرار نبود که به حزب و تشکیلات خود متعهد باشند.

آینده سیاسی آقای حسن روحانی را چگونه می بینید؟ او از یک سو با اصلاح طلبان ارتباط دارد و از سویی اصولگرایان معتدل فاصله ای با روحانی ندارند و از طرفی ما شاهد نزدیکی او با بعضی نهادهای موثر هستیم. اینکه روحانی در میانه همه جریان ها واقع شده است است این مهم آینده خوبی را پیش روی او متصور نمی کند؟

متاسفانه نسبت به نسل اول انقلاب نقدی وجود دارد که حاضر نیستند مسئولیت و کرسی خدمت را به سادگی به نیروهای جوان واگذار کنند و این نقد به مسئولان وارد هست. در قانون اساسی آمده است که روسای جمهور در کشور عزیزمان ایران دو دوره زیاد نمی توانند مدیر جمهور شوند ولی با نگاهی به تاریخچه انقلاب می توان دریافت که تقریبا همه روسای جمهور در آخر دوره دوم میل به ماندن در قدرت داشتند. به همین علت در دولت سازندگی آقای عطاءا… مهاجرانی به صورت جدی به این مساله پرداخت که آیا دو دوره روسای جمهور می توانند در قدرت بمانند و اگر مدیر جمهوری از شایستگی های مورد نیاز جهت ماندن در قدرت و تدوام دولت خود برخوردار هست، باید به او اجازه داد که ریاست جمهوری اش استمرار یابد این مساله در حد اصلاح قانون اساسی مطرح شده است بود. در دوره اصلاحات هم حامیان دولت نسبت به استمرار دولت میل به داشتند. استمرار ریاست جمهوری در کشور عزیزمان ایران به مدل پوتین-مدودف مشهور شده است هست، لیکن مدودف در روسیه یک دوره مدیر جمهور شد، جهت اینکه پوتین بازهم بتواند به ریاست جمهوری خود ادامه دهد. بنابراین در کشور عزیزمان ایران روسای جمهور بعضا به دنبال این روش هستند تا یک تنفس چهار ساله داشته باشند و در این مدت چهار ساله فردی از جریان نزدیک به خودشان بر روی کار بیاید تا ریاست جمهوری ارزش در دوره بعد ادامه پیدا کند.

احمدی نژاد هم به طور واضح به دنبال شخصی مانند مشایی بود و حتی به طور مستقیم از سوی دولت های نهم و دهم گفته می شد که قرار نیست تنها 8 سال بر سر کار باشیم ما می خواهیم تا سال ها بر کرسی ریاست جمهوری بمانیم. بنابراین نمی توان گفت که روحانی در آینده نیازی به رأی ندارد. در صورتی که دولت روحانی به راستی به دنبال تدوام قدرت خود نباشد چنین روحیه ای قابل تحسین هست، لیکن در این صورت دولت می تواند کارها اصلاحاتی بزرگی انجام دهد. به طور مثال ماهاتیر محمد یک برنامه 40 ساله جهت مالزی داشت که تا هنگامی که بر سر قدرت بود، عملکرد مطلوبی هم داشت.

او در کتاب خاطرات خود می گوید که اگر من در کارم موفق بودم، همواره منافع مردم را به رضایت مردم ترجیح دادم و همواره به دنبال رضایت درازمدت مردم بودم تا کوتاه مدت. در کشور عزیزمان ایران پرسشها انتخاباتی به جای اینکه جریانی و حزبی باشد، زیاد شخصی هست. بنابراین بسیاری از منتخبان به دنبال راضی نگاه داشتن جامعه آن هم جهت دوره بعد و استمرار حیات سیاسی ارزش هستند. در حالی که در بسیاری اوقات رضایت کوتاه مدت مردم به زیان منافع درازمدت ارزش هست. به طور مثال یارانه ضربه مهلکی به منافع مردم و اقتصاد کشور وارد می کند و در هر محفلی همه می گویند دولت بودجه کافی ندارد و چهل هزار میلیارد جهت یارانه ها رقم بسیار بالایی است.

حداقل به بعضی نباید یارانه تعلق بگیرد. ولی کسی هم در دولت حاضر به ورود و حل مساله یارانه ها نمی شود. در سال نهایی مجلس نهم در قانون بودجه تصویب شد که دولت موظف است 30 درصد از یارانه بگیرها را ظرف سال 95 از بین بردن کند که بعد از تصویب این قانون دولتمردان هر یک طی مصاحبه ای اعلام کردند که امکان اجرای این قانون یعنی از بین بردن 30 درصد از یارانه بگیرها وجود ندارد. در نهایت از میان یارانه بگیرها تنها 4 میلیون به صورت به میل خود از بین بردن شدند. متاسفانه دولتمردان طی هر دوره ای تنها به دنبال جلب رضایت کوتاه مدت مردم هستند در حالی که در صورت مدیریت مطلوب حتی با 30 هزار میلیارد تومان می توان اشتغال ایجاد کرد.

درصورتی که علی لاریجانی قصد کاندیداتوری داشته باشد قطعا به رأی اصلاح طلبان نیاز دارد، در چه شرایطی ممکن است او حمایت اصلاح طلبان را در 1400 جلب کند؟

به نظرم امروز بسیار سریع است که در مورد مسابقه های سیاسی چهار سال آینده سخن بگوییم. البته ممکن است در جلسات شخصی مشورت کنیم ولی ضرورتی ندارد که از هم اکنون راجع به کاندیدای احتمالی و حمایت از آنها سخن بگوییم.

با توجه به مناظره انتخاباتی 96، جهانگیری را دارای ظرفیت ریاست جمهوری می دانید؟

افراد بسیاری در کشور این ظرفیت را دارند، ولی کشور یک مدیر جمهور می خواهد. آقای جهانگیری در انتخابات 96 خوش درخشید ولی این احساس در جامعه که او معاون مدیر جمهور هست، منجر به افت موقعیت وي در افکار عمومی شده است هست. البته تا چهار سال آینده بسیاری از پرسشها عوض کردن می کند.

چرا دفتر احمدی نژاد در جامعه مهندسین پلمپ نشده است؟

احمدی نژاد در همان روزهای نخست ریاست جمهوری از جامعه مهندسین اعلام برائت کرد.

با توجه به محاکمه آقای حمیدرضا بقایی امکان محاکمه محمود احمدی نژاد هم وجود دارد؟

تصمیم راجع به این مساله به قوه قضائیه بازمی گردد. اگر کار مجرمانه ای صورت گرفته باشد قطعا برخورد می شود. ولی به طور مثال دو واژه از بین بردن در مساله اقتصاد کشور عزیزمان ایران وجود دارد که بر روی میل ها حساسیت ها بالاست که باید نسبت به آن برخورد عمیقی صورت بگیرد. روی حیف ها حساسیت چندانی وجود ندارد و بسیاری از منابع ملی کشور حیف می شود و بیهوده هزینه می گردد. پرونده ریز و درشت بسیاری در قوه قضائیه وجود دارد به طور مثال پرونده 3 هزار میلیاردی که در آن مه آفرید امیرخسروی به عنوان مفسد مالی اعدام شد، ولی در حق بعضی نیز در این پرونده ظلم شد، لیکن نماینده ای در مجلس از مه آفرید خواهش کرده بود در یک حوزه انتخابیه یک مجتمع پتروشیمی راه اندازی کند.

پس از 5 سال که مه آفرید اعدام شد، نماینده را بازخواست کردند که آیا درخواست سرمایه گذاری از مه آفرید کردي؟ در حالی که بدیهی است نماینده دنبال سرمایه گذاری است و این جرم محسوب نمی شود. زمانی است که یک بده و بستان صورت می گیرد به عنوان نمونه فردي تسهیلات کلانی جهت فلان شخص تهیه می کند و در ازای این تسهیلات باید مبلغی هم به او داده شود که این رشوه و اختلاس هست. ولی هنگامی که یک نماینده از یک سرمایه گذار بدون اینکه از سابقه او خبر داشته باشد درخواست سرمایه گذاری می کند او مجرم به حساب نمی آید. چنین برخوردهایی افراط و تفریط است ولی راجع به شخص احمدی نژاد با اطمینان نمی توانم نظر بدهم.

برای انتخابات مجلس کاندیدا می شوید؟

خیر، لیکن هر اقدامی که مورد نیاز بود در مجلس انجام دادم.

بالاتر از انتخابات مجلس می اندیشید؟

خیر، اعتقاد به گردش نخبگی هستم. البته سیاستمداران هیچ گاه بازنشست نمی شوند ولی در صحنه میدان سیاسی هر کاری که مورد نیاز بود در گذشته انجام دادم با این همه می توانم مشاوره ارائه دهم و به نحوی تصمیم ساز باشم. قبلا در یک مصاحبه زنده تلویزیونی از من پرسیدند که نایب مدیر اول و دوم مجلس کنونی را می پسندید در پاسخ گفتم که نایب مدیر کنونی مجلس که سابقه چندانی در این کار ندارد را نباید با بنده که 12 سال سابقه در این جایگاه داشتم مقایسه کرد.

چنین مقایسه ای ظلم هست، ولی در صورتی که نایب مدیر کنونی را با همان سال اول نایب رئیسی بنده در مجلس مقایسه شود این مقایسه صحیح است در این صورت باید پاسخ داد که نایب مدیر های اول و دوم عملکرد بسیار مطلوبی در مجلس دارند و حتی بهتر از روزهای اول نایب رئیسی من در مجلس امور را جلو می برند.

اما حتی اگر نایب رئیسی در مجلس عملکرد مطلوبی نیز داشته باشد و 12 سال هم در مجلس باشد آخر باید روزی عوض کردن کند. حتی در مورد وزرا باید گفت اگرچه بعضی معتقدند که وزرا باید جوان باشند ولی به شخصه اعتقاد نیستم که جوان کم تجربه وزیر شود لیکن جایگاه وزارت جایی جهت آزمون و اشتباه نیست. ولی دلیلی هم وجود ندارد که سن وزرا بالای 60 سال باشد. در هر صورت هر کاری که بتوانم جهت کشور انجام می دهم.

واژه های کلیدی: سیاسی | انتخابات | اصلاح طلب | انتخابات 96 | ریاست مجلس | اصلاح طلبان | ریاست جمهوری | انتخابات مجلس | انتخابات مجلس دهم | انتخابات ریاست جمهوری


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs